Aktor teatralny, dubbingowy, magister sztuki. Absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (Filia we Wrocławiu) oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu. Ponadto jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego na kierunku podyplomowym menadżer kultury. Ma w dorobku udział, jak i wyróżnienia, w spektaklach, turniejach tanecznych AST i festiwalach teatralnych, działalność w kole naukowym uczelni, a także doświadczenia konferansjerskie. Spektakl dyplomowy Cesky diplom w reżyserii Piotra Ratajczaka zaowocował współpracą z Teatrem im. J. Kochanowskiego w Opolu. W latach 2022/23 zadebiutował gościnnie w Krakowskim Teatrze Variete w Variete’s Great Revue w reżyserii Eweliny Adamskiej-Porczyk i Krzysztofa Tyszko jako czarujący Konsjerż oraz w Teatrze Syrena w Warszawie, w spektaklu Rodzina Addamsów w reżyserii Jacka Mikołajczyka i Tomasza Steciuka, w roli Lucasa. Jako aktor dubbingowy ma na koncie role w serialach animowanych produkowanych dla telewizji Polsat i serwisu Netflix. Role na chorzowskiej scenie:
– Motl Kamzoil w Skrzypku na dachu J. Bocka, J. Steina i S. Harnicka, – Jenkins w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera, – Achim w Bajce o małym złomiarzu M. Cierzniaka (Scena Inicjatyw Artystycznych PO GODZINACH), – Mieszkaniec I, Proboszcz, Saper, Eryk, 1/2 Nowaka, Młody Doktorant w Żywotach świętych osiedlowych wg L. Amejko, – Zygmunt II August w spektaklu Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego, – Bernardo w musicalu familijnym Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego, – Igor w Młodym Frankensteinie M. Brooksa, T. Meehana, – Clifford Bradshaw / Bobby w musicalu Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F. Ebba, – George Pigden w farsie Hotel Westminster R. Cooneya, – Joey w musicalu Zakonnica w przebraniu A. Menkena, – Gniewko/Radek w bajce Pozaziomki, czyli kosmiczna przygoda P. Kowańskiej, – Syn Aliny w widowisku muzycznym Janowska. Synowie Aliny M. Zabłockiego, – Pinokio w musicalu Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego, – Michael / Dorothy w musicalu Tootsie D. Yazbeka, – Ned w musicalu School of rock Andrew L. Webbera.
W 2020 roku zadebiutował jako asystent reżysera i w dalszym ciągu realizuje się na tym stanowisku.
Za rolę Pinokia w musicalu Pinokio. Il grande musical otrzymał nominację do Nagrody Artystycznej ZŁOTE MASKI 2021 w kategorii AKTORSTWO ZA ROLĘ WOKALNO-AKTORSKĄ. Za osiągnięcia artystyczne oraz sceniczną charyzmę otrzymał nominację do Nagrody Osobowość Roku 2023 w kategorii Kultura. Za rolę Michaela/Dorothy w musicalu Tootsie otrzymał nominację do Nagrody Artystycznej ZŁOTE MASKI 2023 w kategorii AKTORSTWO ZA ROLĘ WOKALNO-AKTORSKĄ oraz nominację do XVIII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii NAJLEPSZY WOKALISTA MUSICALOWY.
Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (Wydział Aktorski, specjalność wokalno-aktorska). Aktorka otrzymała nagrodę Grand Prix na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za wybitną osobowość sceniczną w spektaklu dyplomowym Do dna w reż. Ewy Kaim. Poza spektaklem dyplomowym ma w dorobku następujące role:– Bell w Pięknej i Bestii Jeanne-Marie Leprince de Beaumonta (Teatr Groteska w Krakowie),– Luis w Nietykalnych S. Burta (Teatr Fredry w Gnieźnie),– Ania w Ani z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery (Teatr Groteska w Krakowie),– Kimchi w Summertime w reż. W. Kościelniaka (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu),– Columbia w The Rocky Horror Show R. O'Briena (OCH-Teatr w Warszawie), – Crissy w Hair G. MacDermota (Gliwicki Teatr Muzyczny),– Kate w Legalnej blondynce L. O'Keefe'a (Teatr Variété w Krakowie).– Zuzia w Nocach Waniliowych Myszy w reż. Any Nowickiej (Teatr Barakah w Krakowie).Brała również udział (zespół wokalno-aktorski) w musicalach: Koty (Teatr Muzyczny ROMA w Warszawie), High School Musical (Gliwicki Teatr Muzyczny), Nie ma Solidarności bez miłości w reż. M. i A. Wojtyszków (Teatr Palladium w Warszawie) oraz w spektaklu Na L w reż. Aleksandry Koniecznej (PWST im. L. Solskiego w Krakowie). Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych Festiwali Piosenki. Była prezenterką młodzieżowego programu telewizyjnego 5-10-15. Brała udział w Krakowskim Salonie Poezji Półtora pokoju – poezja Josifa Brodskiego (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).W latach 2017-2019 była członkiem zespołu aktorskiego Teatru Rozrywki.Role:– Rosemary Pilkington w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,– Barbara Radziwiłłówna w spektaklu Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego.Od roku 2019 do 2024 występowała w Teatrze Rozrywki gościnnie.Foto: Tomasz Zakrzewski
wydarzenie gościnnePo raz kolejny Prezydent Chorzowa zainauguruje sezon kulturalny w naszym mieście. Z tej okazji wręczy statuetki „Chłopca z łabędziem” – Nagrody w dziedzinie kultury.
Przypomnijmy, że wielu twórców i artystów związanych z Teatrem Rozrywki zostało już uhonorowanych tą prestiżową nagrodą: Marcel Kochańczyk, Stanisław Ptak, Dariusz Miłkowski, Maria Meyer, Jacenty Jędrusik, Piotr Wojtasik, Elżbieta Okupska, Jerzy Jarosik, Robert Talarczyk, Izabella Malik, Barbara Ptak, Krzysztof Karwat, Janusz Krzypkowski, Jolanta Król, Alona Szostak, Ewa Zug, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Barbara Ducka i Artur Święs.
W części artystycznej natomiast... wielka niespodzianka! Formacja Mitch & Mitch zaprezentuje utwory Jerzego Miliana, kompozytora i wibrafonisty, twórcy Orkiestry Rozrywkowej PR i TV w Katowicach. Koncert będzie częścią większego projektu pt. CHORZÓW GRA MILIANA!
Najsłynniejszy polski wibrafonista jazzowy, a także ceniony kompozytor i aranżer – choć urodził się i pół życia mieszkał w Poznaniu, od kilku dekad jest nieodłącznie kojarzony ze Śląskiem. Od 1974 roku prowadził tutaj popularną Orkiestrę Rozrywkową PRiTV, przekazując kolejnym pokoleniom muzyków swoje doświadczenie zdobyte podczas współpracy z takimi legendami europejskiego jazzu jak Krzysztof Komeda czy Gustav Brom. Niezależnie od prowadzenia orkiestry pracował intensywnie w Europie, nagrywając i koncertując z big-bandami w Niemczech, Belgii i Czechosłowacji.
Żaden jazzman w Polsce nie miał jeszcze przekrojowej, szerokiej wystawy dokumentującej jego twórczość. Jerzy Milian będzie pierwszy, a wernisaż wystawy w chorzowskim Muzeum odbędzie się 13 października. Będzie można zobaczyć m.in. liczne zdjęcia z prywatnego archiwum muzyka, oryginalne partytury, taśmy, dokumenty, pamiątki rodzinne, ale także zapoznać się z obrazami i ikonami tworzonymi przez Miliana od lat 80. Będzie można także posłuchać niepublikowanych, unikatowych nagrań. Nie zabraknie niespodzianek…
A oto, co o sobie piszą muzycy Mitch & Mitch;
Mitch & Mitch nie przebiją swojej legendy. Po 15 latach grania mają na koncie ponad 5 płyt długogrających nagranych w duecie, kwintecie, oktecie, nonecie, tentecie, a nawet jako orkiestra i chór. Współpracowali z tuzami scen krajowych i zagranicznych, grali wszędzie, zrobili wszystko. Występowali w miejscach mieszczących 10, 100, 1000 i 10000 osób, wszędzie pozostawiając publiczność w stanie skupienia i/lub radości.
W roku 2016 postanowili zrealizować jeden z trzech tysięcy dwustu dwunastu zaległych planów, czyli udać się do jednej z podświadomych ojczyzn – Brazylii. Tam spotkali się producentem i muzykiem Kassinem, znanym z projektu +2, współtworzącym Orquestra Imperial, a oprócz tego współpracującym z gwiazdami brazylijskimi (Gal Costa, Marcos Valle) i zagranicznymi (Giles Peterson, Mitch & Mitch). Efektem ich spotkania była płyta "Visitantes Nordestinos", której najjaśniejsze momenty włączyli do swojego regularnego repertuaru. Przyszłość Mitch & Mitch zapisana jest w gwiazdach, warto więc uczęszczać do wszelkich planetariów, by być na bieżąco.
Zespół Mitch & Mitch, z udziałem specjalnych gości, wykona w całości kultowy album Jerzego Miliana nagrany z Orkiestrą Rozrywkową PRiTV w Katowicach i wydany przez Polskie Nagrania 42 lata później.
Nagrania w 1975 roku. Płyta uznawana jest za jedno z najwybitniejszych polskich przedsięwzięć artystycznych stylu easy listening oraz jazz funky (naprawdę…). Ci, którzy pamiętają lata 70., powrócą do przeszłości. Ci zaś, dla których to historia z podręczników, natychmiast się zorientują, że i za "żelazną kurtyną" wybornie grano do tańca.
Pomimo upływu 40 lat od wydania płyta dziś brzmi atrakcyjnie i, co ciekawe, wciąż nowatorsko. Muzycy Mitch And Mitch dokładnie odtworzą partytury nagranych w połowie lat 70. utworów (niestety większość z nich się nie zachowała). Kilkanaście osób na scenie: zespół, wokaliści, kwartet smyczkowy, szalejący wibrafonista…. Wypas.
Tę wyjątkową celebrację twórczości Jerzego Miliana przygotowują wspólnymi siłami Urząd Miasta Chorzowa, Muzeum w Chorzowie oraz GAD Records.
Kompozytor, aranżer, instrumentalista, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach na kierunku aranżacja i kompozycja. Od 1993 roku twórca i prowadzący autorskie warsztaty edukacyjno-muzyczne dla dzieci i młodzieży. Autor opracowań muzycznych m.in. Ballady kochanków i morderców Nicka Cave’a wystawianych w Teatrze Korez oraz autor opracowania muzycznego, aranżacji i reżyserii dźwięku do spektaklu Underground w Teatrze Śląskim. W nagraniu podkładów muzycznych do Undergroundu Dariusz Wantuch zagrał na instrumentach perkusyjnych i klawiszowych. Partie gitar nagrywał znakomity gitarzysta Mikołaj Cierpka. Muzyk ma również w dorobku oprawę muzyczną spektaklu Allo! Allo! D. Crofta i J. Lloyda w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Dariusz Wantuch jest twórcą grupy wokalnej „Avocado”, powstałą w roku 2007, z którą do dzisiaj koncertuje. Foto: Tomasz Bijok
Anglista, absolwent Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego, na którym w 2013 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie językoznawstwa. W pracy naukowej zajmuje się przede wszystkim fonetyką, jest autorem licznych publikacji, w tym podręcznika wymowy angielskiej dla Polaków. Zainteresowanie przekładem artystycznym realizuje prowadząc zajęcia dydaktyczne dla studentów Uniwersytetu Śląskiego oraz dokonując własnych tłumaczeń utworów literackich, np. Conan the Buccaneer L. Sprague de Campa (Wydawnictwo P i K, Katowice, 1992) i Tom O’Bedlam R. Silverberga (Krajowa Agencja Wydawnicza, Katowice, 1994), jak również słowno-muzycznych: Pieśni kochanków i morderców – przekłady tekstów piosenek N. Cave’a do spektaklu Teatru Korez w reż. R. Talarczyka (2002) oraz Underground – przekłady tekstów piosenek N. Cave’a i T. Waitsa do spektaklu Teatru Śląskiego w reż. R. Talarczyka (2007). Foto: arch. pryw. AP.
Natalia KukulskaHALO TU ZIEMIAkoncert gościnnyKoncert będzie częścią trasy promującej płytę Halo tu Ziemia - 9 studyjny album Artystki, którego premiera zaplanowana jest na 29 września 2017 r.Od swojego „dorosłego” debiutu i płyty Światło artystka przeszła długą muzyczną drogę, rozwijając się jako wokalistka, autorka tekstów, współkompozytorka i współproducentka swoich płyt. Nowoczesne, odważne w brzmieniach kompozycje stworzone zostały przez Natalię w kolektywie z Michałem Dąbrówką, Archie Shevsky’m i Marcinem Górnym.Ideą całej płyty był zapis żywych emocji i muzycznych pomysłów, będących efektem wspólnego grania podczas muzycznego wyjazdu całego zespołu w góry. Tam powstała większość piosenek. Dzięki temu album ma w sobie żywiołowość, rodzaj koncertowej energii, ale również nie ucieka esencja czyli jakość kompozycji. Halo tu Ziemia to zbiór oryginalnych i nieszablonowych utworów często wyrywających się z przewidywalnych form produkcyjnych. Czuć dojrzałą kreację i zabawę dźwiękiem a zarazem wszystkie eksperymenty brzmieniowe są jedynie przyprawą do przekazu treści. Trzonem tej płyty są kompozycje i teksty, których oryginalność nie zostawia obojętnym słuchacza. Brzmienia przykuwają uwagę ale dopełniają obraz tworząc wraz z nośnymi melodiami - integralną całość.W dobie efekciarskiego i sformatowanego na sukces komercyjny brzmienia muzyki pop, album ten sięga zdecydowanie głębiej. Analogowe, mięsiste brzmienia syntezatorów i żywa, dynamiczna perkusja a do tego charakterystyczny, coraz mniej uładzony, chropowaty wokal Natalii to zupełnie nowa, progresywna odsłona Artystki. W warstwie lirycznej bywa dowcipnie, nawet autoironicznie ale nie brakuje powagi i refleksji. Poszukiwanie duchowości - to o tym jest ta płyta. Album - Halo tu Ziemia wieńczą słowa piosenki Rekonstrukcja - „Podnieść na duchu muszę ducha (…) bo wciąż na ducha jest posucha.”
tekst Management Natalii Kukulskiej
Doktor habilitowany sztuk plastycznych, projektantka, profesor Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.Tworzy scenografię do spektakli teatralnych i koncertów muzycznych m. in. dla Teatru Korez: dekoracje i kostiumy do Ballad kochanków i morderców” wg Nica Cave’a, Cholonka wg Janoscha (spektakl nagrodzony ZŁOTĄ MASKĄ) i Kometa, czyli ten okrutny wiek XX wg Jaromira Nohavicy (ZŁOTA MASKA za scenografię). Dla Teatru Aktora i Lalki „Ateneum” w Katowicach do Tezeusza i Ariadny (ZŁOTA MASKA za scenografię). Dla Teatru Śląskiego im. S. Wyspiańskiego projektowała scenografie do spektakli w reż. R. Talarczyka: Underground i Piąta strona świata wg Kazimierza Kutza, Historii Żołnierza (wspólnie ze studentami Natalią Łajszczak i Maciejem Połczyńskim) oraz wyreżyserowanej przez W. Patlewicza sztuki W popielniczce diament.Jest autorką typograficznych instalacji multimedialnych do esejów scenicznych Tadeusza Sławka i Bogdana Mizerskiego, koncertów scenicznych Kwartetu Śląskiego oraz Crave Sarah Kane i Air E. E. Cummingsa do kompozycji Stanisława Bromboszcza, pokazywanych w Tetrze Korez w Katowicach i NOSPR, a także instalacji Meduza dla Muzeum Fotografii w Krakowie.Projektowała identyfikację graficzną spektakli dla Teatru Rozrywki, festiwali muzycznych NOSPR, Kwartetu Śląskiego i Akademii Muzycznej w Katowicach. Jej prace pokazywane były w 2008 na sympozjum „Liguid Page” w Tate Britain w Londynie i stanowią element wystawy Moving Type Exhibition prezentowanej w Gutenberg Museum w Mainz w 2011, a obecnie podróżującej po Europie.Dokumentację Air pokazano również na Pinselstrich vs. Megapixel Medien-/Kunst aus Warschau w Dreznie 2013.Jest autorką licznych artykułów poświęconych projektowaniu graficznemu i reprezentantką Polski na Międzynarodowym Forum ATypI. Foto: Nathalie Olko
500 LAT REFORMACJI W Polsce najwięcej ewangelików mieszka na Śląsku. W tym roku przeżywają wielkie święto. 500 lat temu Marcin Luter ogłosił swe słynne tezy, które miały doprowadzić do odnowy w upadającym moralnie Kościele Powszechnym, a stały się źródłem podziału wśród chrześcijan. Opowiemy - przede wszystkim w kontekście historii Śląska - dlaczego tak się stało i dlaczego było to jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach nowożytnej Europy.Ten wieczór bynajmniej nie będzie miał charakteru religijnego. Zapraszamy wszystkich, niezależnie od przekonań. Luter mówił, że „kto śpiewa, ten jakby podwójnie się modlił”. Będzie więc wspaniała muzyka i chór, poezja, refleksja filozoficzna i historyczna.Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: ks. dr Adam Malina – proboszcz parafii ewangelickiej w Katowicach-Szopienicach, Zbigniew Machej – poeta i tłumacz, Zbigniew Kadłubek – profesor Uniwersytetu Śląskiego, eseista, członek Rady Redakcyjnej kwartalnika „Fabryka Silesia”.Ponadto wystąpi chór Jubilate Deo z Mysłowic. Bielsko-Biała. Jedyny w Polsce pomnik Marcina Lutra. Foto: Arkadiusz Ławrywianiec.PARTNER MEDIALNY:
POKAZ MODY ŚLĄSKIEJ
Kolorowa fotografia sprzed prawie 100 lat.Ze zbiorów Piotra Mankiewicza(Muzeum Chleba, Szkoły i Ciekawostek w Radzionkowie)
Roksana Jędrzejewska-Wróbelwg Rudyarda KiplingaKSIĘGA DŻUNGLIspektakl gościnnyTeatr Banialuka z Bielska-Białej Grzeczna i serdeczna Alicja, nienaganna córka zdyscyplinowanych i rozsądnych rodziców, za sprawą „Księgi dżungli” Kiplinga, zupełnie niespodziewanie zostaje wciągnięta do świata zwierząt. Rządzą w nim surowe, ale sprawiedliwe prawa. Nie ma tam miejsca na niepewność i lęk. Dziewczynka na swojej drodze spotka wiele istot, z którymi będzie musiała się zmierzyć lub je oswoić, jednak najważniejszą walkę stoczy sama ze sobą: ze swoimi obawami i strachem, a także niepewnością i niezdecydowaniem.Twórcom widowiska udało się w sposób atrakcyjny zinterpretować i uwspółcześnić opowieści zawarte w „Księdze Dżungli” Kiplinga. Ewa Piotrowska (reżyseria), Julia Skuratova (scenografia), Wojciech Błażejczyk (muzyka), Ewelina Ciszewska (ruch sceniczny) oraz Roksana Jędrzejewska-Wróbel (autorka sztuki) wraz z zespołem aktorów Banialuki stworzyli intrygujące i mądre widowisko. Na scenie będzie można zobaczyć różnorodne formy lalkowe i totemiczne oraz oryginalne maski. W gąszcz dżungli wciągnie widzów nie tylko interesująca scenografia, ale także odwołująca się do etnicznych rytmów muzyka. Dodatkowym walorem przedstawienia jest jego familijny charakter i fakt, że zachwyca i skłania do refleksji nie tylko dzieci, ale też ich opiekunów.