W ramach Dni Kultury Chorwackiej, organizowanych przez Instytut Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Śląskiego, zapraszamy serdecznie na spektakl zespołu Bastien Moskwa-Pietuszki W. Jerofiejewa oraz wieczór poezji chorwackiej.
Nową inscenizację Moskwy–Pietuszki w wykonaniu Grupy Teatralnej Bastien (Kazališna družina Bastein) wystawiono 5 grudnia 2014 roku przed wypełnioną po brzegi widownią Teatru na Trešnjevce (Teatar na Trešnjevci; TNT). Muzykę do sztuki w reżyserii i adaptacji Jasmina Novljakovicia skomponował Igor D. Savin, zaś w rolę Wieni wcielił się producent spektaklu - Ljubo Zečević. Podczas 75-minutowego przedstawienia, opartego na kunsztownym poemacie Jerofiejewa, Ljubo Zečević zabiera widzów w metaforyczną podróż, snując opowieść o życiu, miłości, przyjaźni i kłótniach, o szczęściu i jego braku, o nieprzystawaniu do życia w systemach politycznych i instytucjonalnych.
Spektakl został objęty patronatem Jej Ekscelencji Ambasador Republiki Chorwacji dr Andrei Bekić, Konsula Honorowego Republiki Chorwacji Pawła Włodarczyka oraz JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego prof. zw. dra hab. Wiesława Banysia.
25 czerwca minie druga rocznica śmierci tego wybitnego aktora Teatru Rozrywki (i paru innych scen), reżysera i pedagoga. Do dziś wielu z nas nie zdołało otrząsnąć się po tej stracie. Nasz dwugodzinny koncert ma nam w tym pomóc. Wystąpią zaprzyjaźnieni z Jacentym Jędrusikiem artyści, m.in.: Wioletta Białk, Jarosław Czarnecki, Barbara Ducka, Kamil Franczak, Jacek Gros, Dominik Koralewski, Emilia Majcherczyk, Wioleta Malchar, Izabella Malik, Anna Ratajczyk, Wojciech Stolorz, Alona Szostak, Marta Tadla i Dagmara Żuchnicka.
Zaprezentujemy także książkę Jolanty Król, zatytułowaną „Dobrym aktorem można być wszędzie, czyli subiektywny portret Jacentego Jędrusika”. Porozmawiamy z Autorką i kilkoma innymi gośćmi, którzy opowiedzieli w tej książce o doświadczeniu, jakim była dla nich praca (i życie) z Jacentym.
Choreograf Henryk Konwiński: „Praca z nim zawsze była niezwykłą radością. To było porozumienie dusz; czasem wystarczyło tylko słowo, czasem mała wskazówka, która uruchamiała cały ciąg zachowań, gestów i ruchu, zgodnych z moją intencją. Doskonale się rozumieliśmy. Z dobrym aktorem, a takim był Jacenty, zawsze pracuję z radością. Choć, muszę przyznać, że w Teatrze Śląskim nie zawsze bywał trafnie obsadzany, w przeciwieństwie do Teatru Rozrywki, gdzie reżyserzy właściwie za każdym razem trafiali w punkt” (fragment książki).
Zapraszamy na nadzwyczajną promocję nadzwyczajnego wydawnictwa. Właśnie ukazał się „Atlas historyczny. Górny Śląsk w XX wieku. Zbiór map edukacyjnych”. Jego autorzy, jako terytorium Górnego Śląska, przyjęli obszar jednostek administracyjnych funkcjonujących w pierwszej połowie ubiegłego stulecia: niemieckiej prowincji górnośląskiej, polskiego województwa śląskiego oraz czechosłowackiego kraju śląskiego. Poszczególne zagadnienia przedstawione zostały na mapach w formie diagramów oraz symboli. Istotną rolę pełni kolor, wyróżniający terytoria poszczególnych państw oraz narodowości. Każda z map zawiera obszerny komentarz oraz legendę, stanowiące uzupełnienie graficznej części materiału. Wydawnictwo zamyka polsko-niemiecko-czeski skorowidz nazw śląskich miejscowości. Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: Marcin Kordecki – slawista i Dawid Smolorz – germanista (autorzy albumów, opracowań historycznych i wydawnictw kartograficznych) oraz Sebastian Rosenbaum - historyk z katowickiego Instytutu Pamięci Narodowej.PARTNERZY:
Wieniedikt JerofiejewMOSKWA-PIETUSZKI SPEKTAKL PREZENTOWANY W RAMACH DNI KULTURY CHORWACKIEJ Nową inscenizację Moskwy–Pietuszki w wykonaniu Grupy Teatralnej Bastien (Kazališna družina Bastein) wystawiono 5 grudnia 2014 roku przed wypełnioną po brzegi widownią Teatru na Trešnjevce (Teatar na Trešnjevci; TNT). Muzykę do sztuki w reżyserii i adaptacji Jasmina Novljakovicia skomponował Igor D. Savin, zaś w rolę Wieni wcielił się producent spektaklu - Ljubo Zečević. Podczas 75-minutowego przedstawienia opartego na kunsztownym poemacie Jerofiejewa, Ljubo Zečević zabiera widzów w metaforyczną podróż, snując opowieść o życiu, miłości, przyjaźni i kłótniach, o szczęściu i jego braku, o nieprzystawaniu do życia w systemach politycznych i instytucjonalnych. Adaptacja Jasmina Novljakovicia odkrywa w oryginalnym tekście strawestowany schemat powieści Kafki. Alkohol, tak jak niepojęty w swej istocie, tajemniczy proces z powieści Kafki, chwyta bohatera w swoje szpony, odseparowuje od społeczeństwa i wyniszcza, stając się jedyną treścią i sensem życia... Twórcy spektaklu – Ljubo Zečević i Jasmin Novljaković – mogli, rzecz jasna, zaproponować widzom przystępniejszą interpretację, wszakże dramat Jerofiejewa jest wystarczająco bogaty w elementy humorystyczne, co pozwoliłoby wprowadzić do inscenizacji gagi i wyeksponować komizm. Jednak taka adaptacja (z pewnością przystępniejsza dla mniej obytej publiczności) oznaczałaby rezygnację z trudniejszej, lecz w gruncie rzeczy prawdziwszej, drogi. (Ludwig Lujo Bauer, literat). „Arcydzieło, w którym Wienia albo Wieniczka, jak szczebiocze narrator z uprzywilejowanej pozycji autora, nie faluje między niezgłębionymi sferami ducha, lecz wlecze się po „dnie życia“, podróżując także w wymiarze metaforycznym, pogrążony w alkoholowym szaleństwie, przez współczesną literaturę rosyjską i światową” (Irena Lukšić). Pomysł na fabułę tego poematu zrodził się w okresie, w którym Jerofiejew pracował przyukładaniu kabli w Szeremetiewie w 1969 roku. Każdy rozdział przedstawia trasę między kolejnymi stacjami na drodze z Moskwy do Pietuszek. Jednak to, dokąd Wienia tak naprawdę wyruszył, najlepiej opisują pierwsze zdania przedostatniego rozdziału powieści: Jeśli masz ochotę iść w lewo, Wieniczko, to idź. A jeśli chcesz iść w prawo, idź w prawo. Wszystko jedno, dokąd. Najlepiej więc idź przed siebie, dokąd cię oczy poniosą... Wieniczka był marzycielem. Pijanym marzycielem. Jednym z tych, którzy harowali jak woły w rosyjskich zapadłych dziurach i pisali bezkompromisowo, bez chęci podlizywania się komukolwiek. W tej powieści–poemacie Wieniczka wyrusza z Dworca Kurskiego w Moskwie do dworca Pietuszki w odwiedziny do ukochanej. Po drodze wylicza i wypija prawie wszystkie rodzaje wódki, piwa i wina. I ostatecznie do Pietuszek nigdy nie dociera. A rozmawiał Wienia z wagonowymi aniołami, które śpiewając unosiły się w powietrzu wokół jego rozczochranej głowy. Barchatne piwo lało się strumieniami, zmieniali się pasażerowie, światła dworców i mrugnięcia oka Wienii, a ten nijak nie mógł się dostać do Pietuszek, tak jak przez całe życie, bez powodzenia, próbował zobaczyć Kreml. W roli Wieni – Ljubo Zečević Reżyseria i adaptacja – Jasmin Novljaković Muzyka – Igor D. Savin Produkcja – Grupa Teatralna Bastien (Kazališna družina Bastien), Zagrzeb https://www.youtube.com/watch?v=JMS2WFZZ53A&feature=youtu.be
Tancerz, aktor. Studiował sztuki dramatyczne i śpiew w rodzimej Argentynie. Wygrał stypendium Julio Bocca Foundation w szkole baletowej i teatrze musicalowym. Tańczył w argentyńskim Modern Jazz Ballet. Ukończył Contemporary Dance School Teatro w San Martin i – jako członek zespołu tańca nowoczesnego w San Martin Teatro pod dyrekcją Maurice’a Wainrota – zdobył ogromne doświadczenie w pracy z argentyńskimi i zagranicznymi choreografami oraz podczas tournee po Europie i Południowej Afryce. Był również stypendystą szkoły stepu na nowojorskim Broadwayu.Jest członkiem Federal Ballet, prowadzonego przez Iñaki’ego Urlezaga, wybitnego argentyńskiego tancerza klasycznego o międzynarodowej sławie.Choreograf Diana Theocharides zaprosiła go do udziału w Musica Nova Festival w Helsinkach.Tańczył w Kronos – widowisku powstałym wg pomysłu i w reżyserii Michała Znanieckiego (na podstawie dzienników W. Gombrowicza), którego prapremiera odbyła się w listopadzie 2013 podczas Festival Opera Tigre na wyspie Kaiola Blue (Argentyna).Andres Rosso wystąpił w wielu argentyńskich filmach i serialach telewizyjnych.W Teatrze Rozrywki gra Starszego Billy'ego w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla. Foto: Artur Wacławek
Uczeń Zespołu Szkół Katolickich w Zabrzu. Od ponad trzech lat pobiera prywatne lekcje gry na gitarze elektrycznej i – pod okiem instruktora – trenuje breakdance.W 2013 roku zajął I miejsce w konkursie breakdance’u w Zabrzu, a rok później – IV pucharowe miejsce w zawodach streetdance w Wielkiej Brytanii.Ponadto uczęszcza do gliwickiej szkoły 3 arte, gdzie uczy się tańca współczesnego i jazzu.Jest modelem w sosnowieckiej Agencji Fotograficzno-Reklamowej Mini models; ma już w dorobku kampanie reklamowe, m.in. dla Allegro. 13 marca 2015 r. był gościem programu telewizyjnego „Dzień dobry TVN”, poświęconego małym modelom.Uwielbia grać w piłkę nożną i koszykówkę.W Teatrze Rozrywki gra Małego Chłopca, Eleganckiego Chłopca i Wysokiego Chłopaka w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla.
Rok 2015 obchodzony jest, jako rok 250-lecia polskiego teatru publicznego. Narodził się on w 1765 r., wraz z powołaniem przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Teatru Narodowego. Był to ważny moment w budowie mecenatu państwa nad powszechnie dostępną kulturą, a zarazem niepodważalne świadectwo udziału Polski w procesie kształtowania nowoczesnej, demokratycznej Europy. Dziś bezpośrednimi spadkobiercami ówczesnego Teatru Narodowego są Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Narodowy Stary Teatr w Krakowie oraz sieć ponad stu teatrów – instytucji artystycznych – dotowanych obecnie ze środków publicznych.
Z inicjatywy Forum Dyrektorów Teatrów Województw Śląskiego, w Teatrze Rozrywki odbędzie się sesja z udziałem dyrektorów wszystkich publicznych teatrów województwa śląskiego, na którą zaproszeni zostali (i zaproszenie przyjęli) Marszałek i Wicemarszałkowie Województwa Śląskiego. Spodziewamy się, że władze wszystkich miast województwa, w których działają teatry wezmą udział w sesji.ZAPRASZAMY OCZYWIŚCIE WSZYSTKCH WIDZÓW, MIŁOŚNIKÓW TEATRU!
Celem spotkania jest zwrócenie uwagi na skalę i znaczenie publicznego mecenatu nad kulturą w Polsce, poprzez wspieranie działań o charakterze artystycznym, edukacyjnym, naukowym, popularyzacyjnym i wydawniczym, korespondujących z tradycją i osiągnięciami polskiego teatru oraz poszerzających jego oddziaływanie. Jaka jest dzisiaj rola teatru, jakim wyzwaniom przyszło mu sprostać, co może oferować, jaka jest jego kondycja w naszym regionie? Spróbujemy podjąć te wątki, mając świadomość fragmentaryczności odpowiedzi, ale z nadzieją na jej dopełnianie teatralną praktyką, teoretyczną refleksją i dialogiem z władzami samorządowymi – organizatorami teatrów.
Konferencję patronatem objął Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.
Program konferencji:
10:30 Rejestracja uczestników
11:00 „Superbohaterów 10/9” – zdarzenie teatralne w wykonaniu studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (wydział krakowskiej PWST), reż. Błażej Peszek
11:30 Powitanie
11:40 O teatrze (i nie tylko) rozmawiają literaturoznawca, socjolog, ekonomista i dyrektor Teatru Rozrywki: dr hab. prof. UŚ Ryszard Koziołek, dr Łukasz Trembaczowski, dr Krzysztof Wrana i Dariusz Miłkowski
12:40 Przerwa
13:00 Ile państwa w teatrze? – Dorota Buchwald (Instytut Teatralny Warszawa)
13:20 Ile teatru w państwie? – dr Piotr Morawski (Instytut Teatralny Warszawa)
13:40 Teatr w województwie śląskim – dr Ewa Dąbek-Derda (Uniwersytet Śląski, Zakład Teatru i Dramatu Instytutu Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych)
14:00 Teatr w liczbach – dr Łucja Ginko (Forum Teatrów Województwa Śląskiego)
14:20 Prezentacja afisza teatralnego (www.doteatru.pl) – Aleksandra Czapla-Oslislo (kierownik literacki Teatru Śląskiego w Katowicach)
14:35 Zakończenie, poczęstunekModeratorem konferencji jest red. Ewa Niewiadomska (Polskie Radio Katowice).
Konferencję organizują teatry publiczne województwa zrzeszone w Forum: Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Śląski w Katowicach (główni organizatorzy) oraz: Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach, Teatr Lalek „Banialuka” w Bielsku Białej, Teatr Dzieci Zagłębia w Będzinie, Teatr Polski w Bielsku Białej, Opera Śląska w Bytomiu, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, Gliwicki Teatr Muzyczny, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, Teatr Mały w Tychach i Teatr Nowy w Zabrzu.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRUDRZWI OTWARTE TEATRU ROZRYWKI
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru oraz w ramach akcji DOTKNIJ TEATRU Teatr Rozrywki we współpracy z „Fundacją rozwoju przez ruch” zaprasza na warsztaty ruchowe, połączone z tworzeniem choreografii.
Zajęcia poprowadzi tancerz Maciej Cierzniak, solista Teatru Rozrywki.
Koszt warsztatów: 20,00 zł.
Miejsce: Mała Scena Teatru Rozrywki
Program przeznaczony jest dla tańczących i zainteresowanych choreografią.
Prosimy o przyniesienie wygodnego stroju i obuwia.
Konieczność zapisów: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
"Fundacja Rozwoju Przez Ruch". Celem fundacji jest działalność oświatowo-kulturalna głównie w zakresie wspierania, promocji i pomocy w rozwoju zainteresowań tematem ruchu i tańca dzieci, młodzieży i dorosłych, a także doskonalenie zawodowych artystów tancerzy. Zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych poprzez tworzenie, organizowanie oraz promowanie działań artystycznych. Fundacja działa na płaszczyźnie społecznej i artystycznej, kierując swoje działania zarówno dla osób pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych.
www.maciejcierzniak.pl
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU DRZWI OTWARTE TEATRU ROZRYWKILekcja warsztatowa, przygotowana na podstawie programu SZKOŁA TEATRU Prowadzenie: Marta KlocMiejsce: Mała Scena Teatru RozrywkiPo lekcji, również w ramach DRZWI OTWARTYCH TEATRU ROZRYWKI zapraszamy na wędrówkę po teatrze – proponujemy oglądanie Teatru od kulis oraz inne atrakcje, m. in. możliwość przymierzenia kostiumu teatralnego, wcielenie się w wymarzoną postać teatralną, udział w próbie aktorskiej.