WESOŁE MIASTECZKOwg Stefana ŻeromskiegoTeatr Odwrócony Gmach Wesołego Miasteczka będzie wznoszony za pomocą słów – czytamy w recenzji o spektaklu Teatru Odwróconego w reżyserii Budzyka. – Wypowiadają je niepokorne, tajemnicze postaci. Grasują po scenie niczym cienie ze świata ciemności. Potrzebują nowej ofiary, by móc na nowo powrócić do życia. Reżyser podąża za swoją fascynacją. Stworzył spektakl – rytuał, w którym bohaterowie – inicjowani, zmieniają swoje imiona i tożsamości. Nowe imiona są znakiem owej przemiany. W przedstawieniu chodzi jednak o coś więcej niż pasmo następujących po sobie żywotów.Wesołe Miasteczko zawiera w sobie świat. Scena staje się przestrzenią, w której zadomawiają się dwuznaczność i paradoks Jest labiryntem bez wyjścia. Jak mówi sam reżyser, do adaptacji Róży Stefana Żeromskiego – dramatu niescenicznego napisanego w 1909 r. – skłoniły go „celna do bólu diagnoza polskich przypadłości i wnikliwość obserwacji autora”.Wesołe miasteczko to spektakl dla tych, którzy szukają nowych, a jeśli nie nowych, to na pewno mocnych, teatralnych doznań. Jest bardzo intensywnie. Muszą go zobaczyć także ci, którzy są gotowi usłyszeć głos pokolenia trzydziestolatków na temat kraju w którym żyjemy – wyjaśnia Budzyk. Czytaj więcej: http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3816733,teatr-odwrocony-zaprasza-do-wesolego-miasteczka-widz-zaplaci-wedle-uznania,id,t.htmlspektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF
MACDEATHwg W. SzekspiraTeatr Strefa Otwarta Spektakl MacDeath TEATRU STREFA OTWARTA stanowi kolejny etap na drodze rekonstrukcji metody pracy aktora elżbietańskiego. Odwołuje się do dramatu Makbet W. Szekspira.Fabuła dramatu jest ukazana w sposób wybiórczy, szczątkowy, służy jako pretekst do poruszenia tematów: władzy, pożądania, manipulacji w XXI w.Osią akcji jest Makbet oraz Lady Makbet. Kobieta i mężczyzna wobec tematu władzy. Ukazanie zależności – jak różnice płciowe warunkują zachowanie jednostki w stosunku do własnych namiętności. Odwołanie do archetypu Adama, Ewy i rajskiego owocu.W warstwie formalnej spektaklu zgłębiane są idee metateatralności - teatru w teatrze. Postaci mają dwoistą strukturę – z jednej strony są bohaterami z dramatu Szekspira, z drugiej strony zrywają maskę przypisanej roli i komentują, oceniają wzajemnie swoje poczynania. Głęboka identyfikacja zostaje skontrastowana z chłodną obserwacją i zdystansowaniem.Punktem wyjścia jest pusta przestrzeń teatralna pozbawiona tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Głównym tworzywem akcji jest aktor i widz. Scenografia oraz rekwizyty są ograniczone do minimum. Ważną rolę odgrywa kostium i jego symboliczna zmiana w trakcie akcji spektaklu. Kostium jest wehikułem procesów wewnętrznych postaci, wiernie odzwierciedla jego stan emocjonalny.W dialogach aktorów występuje wielogłosowość. Poprzez postać Lady Makbet przemawiają wiedźmy. W Makbecie objawiają się: Makduf lub Duncan.Zrezygnowano z kontekstu wydarzeń historycznych poruszanych w Szekspirowskim Makbecie na rzecz akcji wewnętrznej i procesów psychologicznych.Tu i teraz to aktor i widz, natomiast zbrodnie o których mowa, to projekcje umysłu. Mogły się zdarzyć lub dopiero się wydarzą...spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF
Sławomir MrożekNa pełnym morzuTeatr Baza Na pełnym morzu to absurdalny dramat o kondycji człowieka, który przez tajemniczą siłę umieszczony został w sytuacji ekstremalnej i groteskowej. Przed trzema bohaterami pojawia się tragikomiczne pytanie: „kogo mamy zjeść”? Mały, Gruby i Średni to trzy skrajnie, różne charaktery. Pozostawieni na tratwie, pozbawieni jedzenia, korzystając z argumentów politycznych, moralnych i historycznych próbują przekonać pozostałych bohaterów do konsumpcji swojego towarzysza. Pełna humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji historia trzech rozbitków, pozwala na chwilę zatopić się w nieograniczonym dowcipie Sławomira Mrożka. O nas: Jeśli chodzi o naszą grupę to z jednej strony można powiedzieć, że nasze spotkanie było przypadkowe, ale z drugiej strony można też uznać, że kryje się za tym wybuch czarnej dziury w galaktyce Andromedy. My od dłuższego czasu przekonujemy się, że druga opcja jest bliższa prawdy, ponieważ nie jest to możliwe, by cztery skrajnie różne charaktery, które mają cztery specyficzne oczekiwania wobec życia i teatru były w stanie stworzyć jeden spektakl. Naszą grupą wstrząsały kataklizmy, huragany, zamiecie, burze wodne, aż stało się... Nasza mała, delikatna, drewniana tratwa jest gotowa rzucić wyzwanie Posejdonowi. „Hańba” wypływa na pełne morze!spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF
Dario FoZwiązek otwartyTeatr Poczekalnia Związek otwarty to historia małżeństwa w średnim wieku przeżywającego długotrwały kryzys. Mąż nałogowo wdaje się w kolejne romanse, o czym ze szczegółami informuje żonę. Jako zwolennik "związku otwartego" nie widzi w tym nic złego. Żona coraz częściej miewa silne nerwice, których efektem są dzikie awantury i nieudane próby samobójcze... Na koniec udaje się jej zdobyć adoratora. Pod jego wpływem zaczyna zauważać coraz więcej wad u męża. Ten zaś, widząc przemianę żony, nie jest w stanie ukryć zazdrości...Występują: Izabela Noszczyk i Robert Latusek.spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF
Teatr Żelazny i Teatr Rozrywki zapraszają na spektakle prezentowane w ramach wakacyjnego cyklu
lato mostOFFUWAGA! ZMIANA!27 sierpnia zapraszamy na spektakl "Zagraj to jeszcze raz – sam"!
Zbrodnia i kara wg Fiodora DostojewskiegoGrupa CogitoZbrodnia i kara w adaptacji Macieja Malinowskiego to dramat na trzy osoby: Raskolnikowa, Sonii i Porfirego, w nieistniejącej w powieści, aczkolwiek całkiem możliwej sytuacji, kiedy to Porfiry odwiedza Raskolnikowa w gułagu. Mamy na scenie pełną dramatyzmu syntezę filozofii i poglądów Dostojewskiego odnośnie koncepcji nadczłowieczeństwa, wiary i ludzkiego pojmowania dobra i zła, jako uniwersalnych drogowskazów podążania człowieka w kulturze wśród innych. Mistrzowskie aktorstwo artystów Teatru Ludowego i Teatru Słowackiego w Krakowie.spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF
Grzegorz KempinskyDiwaTeatr Żelazny z Katowic Spektakl „Diwa”, to podszyty humorem dramat dwóch aktorek – matki i córki. Spotykają się w dniu rozdania najważniejszej aktorskiej nagrody teatralnej, do której obydwie są nominowane.To zderzenie dwóch pokoleń, dwóch różnych podejść do życia, sztuki i zawodu aktora. Wzruszająca podróż od śmiechu do łez, w której obie kobiety próbują sobie odpowiedzieć, co w życiu jest najważniejsze i czy wyrzeczenia, które trzeba ponieść w imię sukcesu, sławy i kariery, są tego warte.W tej kameralnej sztuce o matce – prawdziwej diwie teatralnej z niesamowitym dorobkiem i jej córce – popularnej aktorce serialowej, możemy podziwiać całą paletę barw sztuki aktorskiej i prawdziwy popis dwóch fantastycznych aktorek, których życiorysy nieprzypadkowo pokrywają się z życiorysami ich scenicznych bohaterek. Małgorzaty Bogdańskiej – polskiej aktorki teatralnej i filmowej, która głównie poświęciła się teatrowi i ma w swoim dorobku mnóstwo znaczących ról teatralnych, takich jak: Maria w „Woyzecku”, Sonia w „Zbrodni i Karze”, czy Gertruda w „Hamlecie” oraz Edyty Herbuś, jednej z najciekawszych aktorek filmowych młodego pokolenia, znanej z seriali takich, jak „Na dobre i na złe”, „Klan”, „Ojciec Mateusz”, czy „Samo Życie”.spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF Czas trwania: 65 minutFoto: Janusz Kasprzak
17. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃ Eric ChappellTRUCICIEL O śmierci inaczej. O samobójstwie z uśmiechem. O odejściu z tego świata z ironią. Vincent pracuje dla firmy Exodus i na co dzień jest… zawodowym trucicielem. Kiedy pojawia się w domu Celii i Waltera wszystko wydaje się jasne: pogrążona w depresji kobieta od lat deklaruje, że chce pożegnać się z tym światem. Dlaczego jednak jej listy pożegnalne są niepodpisane i czy na pewno to ona sama umówiła tę wizytę? Jaką rolę w tej opowieści gra Angie, młoda i rzutka asystentka Waltera, oraz pracownik telefonu zaufania, który zawodowo ratuje niedoszłych samobójców? Komedia pomyłek, w której nic nie jest oczywiste i trzy drinki, z których tylko jeden jest zatruty. Kto go wypije?...TRUCICIEL, oparty na błyskotliwym i przewrotnym tekście Erica Chappella, to drugi spektakl reżyserowany w Och-Teatrze przez Cezarego Żaka. Zapraszamy na pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji czarną komedię. Tłumaczenie: Elżbieta WoźniakReżyseria: Cezary ŻakScenografia: Arkadiusz KośmiderKostiumy: Tomasz OssolińskiAsystent scenografa: Małgorzata DomańskaProducent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska Obsada: Małgorzata ForemniakDorota PomykałaMirosław KropielnickiAndrzej PieczyńskiCezary Żak
Teatr Rozrywki w Chorzowie poszukuje kandydatów do pracy w charakterze biletera / bileterki w godzinach popołudniowych oraz w weekendy, z umiejętnością pracy w zespole.Wiek 18-25 lat. Doświadczenie w pracy z zakresu obsługi klienta będzie dodatkowym atutem.Osoby zainteresowane podjęciem pracy proszone są o dostarczenie CV, osobiście do Biura Obsługi Widzów Teatru Rozrywki przy ul. Konopnickiej 1 w Chorzowie, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00 w terminie do 20.06.2015 r.Aplikacje przesłane pocztą e-mail nie będą rozpatrywane.
17. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃRay CooneyMAYDAY 2 Ciąg dalszy przygód najbardziej znanego taksówkarza z Londynu, czyli Johna Smitha, który od lat niemal bezkolizyjnie lawiruje między dwiema kochającymi go żonami, sumiennie rozpisując w małym notesie plan podwójnego życia. Czym jednak jest jeden notes wobec potęgi Internetu?... Gavin i Vicky poznają się właśnie przez Internet i od razu czują, że wiele ich łączy – wspólne pasje, plany i marzenia oraz… ojciec, który jest taksówkarzem i nazywa się John Smith.Powstający w Och-Teatrze spektakl MAYDAY 2 jest kontynuacją historii opowiedzianej w MAYDAY, czyli spektaklu, który na scenie Ochu wystawiany jest z wielkim sukcesem od marca zeszłego roku. W reżyserowanej przez Krystynę Jandę sztuce zagrają m.in. Monika Fronczek, Maria Seweryn, Artur Barciś czy Rafał Rutkowski i ich postaci - zmienione po latach - a dodatkowo pojawią się dzieci i ojciec Stanleya (granego przez Artura Barcisia). Dwa razy tyle komplikacji i zabawy z tym związanej. Będzie temu wszystkiemu towarzyszyła muzyka zespołu Boney M. i stylistyka lat 80."jeśli ktoś nie widział "Jedynki", może spokojnie przyjść na "Dwójkę" i odwrotnie. Będzie tak samo dobrze się bawił, bo to jest tekst doskonały!" Maria Seweryn Fragmenty recenzji:„Bez ryzyka popełnienia błędu można wróżyć temu przedstawieniu długi żywot, zwłaszcza że tajemnica farsy polega na sprawności zespołu, idealnym zestrojeniu działań i puent, a to się w tym spektaklu układa. Dwie co najmniej role zasługują na więcej niż odnotowanie: wystylizowana Mary Smith Marii Seweryn i cierpiący na zaburzenia pamięciowo-emocjonalne staruszek, tata Stanleya, w mistrzowskim wykonaniu Jerzego Łapińskiego.” Tomasz Miłkowski„Myślę, że w farsie - nawet tej bardzo dobrze napisanej - łatwo jest stracić gust i dyscyplinę. Publiczność chce się śmiać. I to jest fantastyczne, że chce się śmiać, ale bywa też zwodnicze. Na szczęście poczucie humoru, lekkość, wdzięk, technika w tej obsadzie (Artur Barciś, Monika Fronczek, Rafał Rutkowski) są niezmienne i na najwyższym poziomie" - mówi Maria Seweryn. W spektaklu nie brak typowych dla farsy elementów: trzaskania drzwiami, błyskawicznie rozwijającej się akcji, obfitującej w niewiarygodne wydarzenia, szalonych trików i doprowadzonego niemal do absurdu humoru sytuacyjnego. Sprytnie zaprojektowana scenografia umożliwia jednoczesne prowadzenie akcji w obu domach, na jednej scenie, w tym samym czasie. Taka konstrukcja spektaklu wymaga zwiększonego wysiłku ze strony aktorów, ale trzeba przyznać, że radzą sobie z tym utrudnieniem znakomicie. Niesamowite zbiegi okoliczności oraz chaos wywołują nieustanny śmiech wśród publiczności i udowadniają, że jeśli coś może pójść źle, to pójdzie! Mimo to Ray Cooney tak precyzyjnie i kunsztownie skonstruował swoją farsę, iż wszystko konsekwentnie, bez żadnej przypadkowości prowadzi do zaskakującego rozwiązania. W dodatku całość jest niepoprawna politycznie, pełna dowcipów o ślepocie, niepełnosprawności, starości, nagłej śmierci, homoseksualistach, ale nie jest krzywdząca, a wręcz oczyszczająca. Wreszcie można swobodnie śmiać się, bo bez śmiechu trudno byłoby przecież poradzić sobie z wszystkimi trudami i niedogodnościami naszego dnia powszedniego.” Anna Czajkowska Przekład: Elżbieta WoźniakReżyseria: Krystyna JandaScenografia: Arkadiusz KośmiderKostiumy: Tomasz Ossoliński OBSADA:MARY SMITH - Maria SewerynBARBARA SMITH - Monika FronczekJOHN SMITH - Rafał RutkowskiSTANLEY GARDNER - Artur BarciśTATA STANLEYA - Jerzy Łapiński/Stanisław BrudnyVICKI SMITH - Olga Sarzyńska/Justyna SchneiderGAVIN SMITH - Bartłomiej Firlet/Adam Serowaniec