Monodram powstał w oparciu o biografię Wandy Wasilewskiej. Wanda postrzegana zazwyczaj stereotypowo jako zdrajczyni ojczyzny czy kochanka Stalina pojawia się 54 lata po swojej śmierci, by powiedzieć o uwikłaniach rodzinnych, o uwikłaniach w historię i z dystansu spojrzeć na losy współczesnej Polski.Spektakl jest próbą "uczłowieczenia" posągu i poddania w wątpliwość jednoznaczną ocenę postępowania Wandy Wasilewskiej. Dla pokolenia urodzonego po 1989 roku spektakl może być z kolei okazją do poznania tej postaci, która praktycznie nie pojawia się na lekcjach historii.
Magazyn wojennych rekonstrukcji - wspomnień tych, którzy ocaleli i chcą o wojnie mówić - zbiór dziecięcych historii. To pozornie zwykle historie i równie zwykłe dzieciaki, które wciąż się bawią, często się śmieją, marzą. Tylko pozornie - to dzieci wojny, jej wnuki i prawnuki. Dzieci, którym nozdrza wypełnia zapach prochu strzelniczego, a w uszach dźwięczą odgłosy wysadzanych w powietrze domów.
Niestety Fundacja Zarzewie nie będzie mogła prezentować swojego spektaklu w przeglądzie finałowym, ale zaplanowaliśmy na ten dzień wydarzenie towarzyszące: „Cicindela, czyli performowanie w piasku”wykład performatywny nawiązujący do dramaturgii spektaklu Fundacji Zarzewie „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm”. Podczas spotkania opowiemy, w jaki sposób tworzyła się struktura działań ruchowych i jakie założenia artystyczne towarzyszyły adaptacji książki Kōbō Abe „Kobieta z wydm”. Przyjrzymy się, w jaki sposób wykreowana została postać tytułowej kobiety, czym jest specyficzny efekt medytacji oraz jakie wyzwania dla performera stawia tak skonstruowany ruch w teatrze.
Ten spektakl nie jest o Krymie. Ten spektakl nie jest o tym, co obecnie kojarzy się z tym miejscem. Ten spektakl nie jest o wojnie. Ten spektakl nie jest o polityce. Ten spektakl nie jest o dwóch (albo wielu) skonfliktowanych narodach. Ten spektakl nie jest o Ukrainie, o Rosji ani o Tatarach Krymskich. W tym spektaklu nie ma Putina. Ten spektakl nie zostanie anektowany. W tym spektaklu słowo Krym nie będzie używane. Ten spektakl nie jest manifestem. Ten spektakl nie jest deklaracją.
Inspiracją dla powstania sola La la la la la był temat macierzyństwa, które rozumiane jest tu jako dwuznaczny dla kobiety etap, pełen sprzecznych uczuć, emocji, potrzeb i przemyśleń. Dwubiegunowość była wyjściem dla poszukiwań ruchowych. Obowiązek kontra chęć, poświęcenie kontra spełnienie, strach i zmęczenie kontra siła.
Decyzja Jury 9. edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE w składzie: Ewa Dąbek-Derda, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Łucja Ginko, Stanisław Ruksza o finalistach edycji.
Jak co roku na widowni Teatru Rozrywki spotkają się twórcy, artyści i animatorzy kultury. Miejska Inauguracja Roku Kulturalnego to święto ludzi związanych zawodowo ze sferą kultury i sztuki, nie tylko dlatego, że tego wieczoru Prezydent Chorzowa wręcza prestiżowe nagrody – statuetki Chłopca z łabędziem.
Lekcja 7 SZKOŁY TEATRU, przygotowana w formie interaktywnego, multimedialnego spektaklu teatralnego wprowadzać będzie publiczność – uczniów szkół ponadpodstawowych w zawiłości plastyki teatralnej. Odsłoni bogactwo kontekstów scenicznej wizualności. Rozwikłany zostanie przede wszystkim termin scenografia. Na pytanie czym jest i jak powstaje odpowiedzą wybitni polscy scenografowie, a wypowiedzi artystów zmontowane w blokach tematycznych stanowić będą kanwę spektaklu. Etiudy aktorskie i sceny interaktywne z publicznością wprowadzą złożoną problematykę kostiumu, rekwizytu i przedmiotu w teatrze. Ważnym tematem lekcji będzie także kwestia przestrzeni teatralnej.
Tancerz. Uczestnik wielu warsztatów tańca klasycznego, współczesnego, modernistycznego i Broadway jazzu.W latach 2009-2013 współpracował z zespołami tańca indyjskiego "Taal" oraz "Natarang", występując cyklicznie w Polsce i za granicą (m.in. kilkakrotnie na Festiwalu Boolywood w Oslo). Solista w spektaklach Teatru "Natarang": Białe noce, Pigmalion oraz Romeo i Julia.Od roku 2008 występuje w Studio Tańca "Tendi" działającego przy Chorzowskim Centrum Kultury. Solista w takich spektaklach, jak:Lalkarz (spektakl nominowany do Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA), Kopciuszek, Królowa Śniegi, Spotkania, Mała syrenka. W roku 2015 zadebiutował jako choreograf do recitalu Barbary Duckiej Piazzola jakiego nie znacie (CHCK). Jest również reżyserem i autorem choreografii spektaklu tanecznego Arachne (również w CHCK, 2016).Od września 2018 r. jest członkiem zespołu baletowego Teatru Rozrywki.Zatańczył dotychczas w spektaklach:– Bulwar Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,– Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F.Ebba,– Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,– Młody Frankenstein M. Brooksa, – Producenci M. Brooksa,– Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego,– Tootsie D.Yazbeka,– Curie - trzy kolory A. Żymełki.Występuje również jako Sierściuch w musicalu Koty A. L. Webbera.Jest współautorem choreografii do Zatańczmy! Koncert sylwestrowy 2022/2023 oraz Rewia! 28. Gala Sylwestrowa.Foto: Artur Wacławek
Tancerz-choreograf po studiach licencjackim na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.Uczestniczka kursów Letniej Szkoły Artystycznej Tańca Współczesnego w Koszęcinie, kursu improwizacji w ruchu "Spotkanie z nieznanym" oraz Ogólnopolskich Warsztatów Tańca Współczesnego "Na bosaka".W latach 2003-2015 była tancerką Estrady Dziecięcej Stowarzyszenia Przyjaciół Tańca w Chełmie. Od roku 2015 jest tam instruktorką tańca.Od września 2018 r. jest członkiem zespołu baletowego Teatru Rozrywki.Tańczy w musicalach:– Bulwar Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,– Cabaret J. Masteroffa, J. Kandera i F.Ebba,– Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera, – Producenci M. Brooksa,– Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego,– Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego.Występowała również jako Wiktoria w musicalu Koty A. L. Webbera.Foto: Tomasz Zakrzewski