Aktor teatralny i filmowy, reżyser teatralny, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Debiutował na deskach Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, później związał się ze scenami stołecznymi: Teatrem Rozmaitości, Teatrem Nowym oraz Teatrem Kwadrat.W imponującej kolekcji ról teatralnych ma ponad osiemdziesiąt pozycji. W dorobku filmowym – sto osiemdziesiąt!Szeroka publiczność szczególnie dobrze pamięta kreacje aktorskie w serialach telewizyjnych: Kariera Nikodema Dyzmy (Krzepicki), Alternatywy 4 (konstruktor Manc), Aby do świtu (Roman), Żegnaj Rockefeller (Prywatny Detektyw), Dom (Dozorca Prokop), Klan (Piasecki, później Mąż Steni), Policjanci (Siwy), Pierwsza miłość (Andrzej), Synowie (Proboszcz) i wiele, wiele innych.Jerzy Bończak od lat z pasją zajmuje się reżyserią. W stołecznej Komedii, w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach oraz na scenach Olsztyna, Radomia, Elbląga i Płocka zrealizował kilkanaście wyśmienitych fars i komedii, m.in. Szalone nożyczki, Morderstwo w hotelu, Prywatną klinikę, Jeszcze jednego do puli, Lewe interesy, Stosunki na szczycie czy Łóżko pełne cudzoziemców oraz Hotel Westminster.W Teatrze Rozrywki wyreżyserował Hotel Westminster R. Cooneya.Foto: Artur Wacławek
Na mocy Uchwały nr 1321/31/VII/2024 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 2 października 2024 r. w sprawie zmiany składu Rady Programowej Teatru Rozrywki w Chorzowie.Członkowie na kadencję 2024-2028:1. dr hab. Robert Wolny (przewodniczący)2. Maciej Gruchlik (wiceprzewodniczący)3. Halina Bieda4. Marianna Dufek5. Ryszard Klimczak6. Piotr Naliwajko7. dr Jolanta Trela-Ptaszyńska8. Rafał Zaremba
Reżyser, autor adaptacji scenicznych, Absolwent polonistyki Uniwersytetu Śląskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Twórca ponad siedemdziesięciu realizacji scenicznych w teatrach dramatycznych i muzycznych w kraju i za granicą. Debiutował w 1980 roku w Teatrze Słowackiego w Krakowie „Konkursem stulecia” S. Poliakoffa. Najczęściej wystawia teksty dramaturgów współczesnych (Iredyński. Mrożek, Schaeffer, Genet, Dürrenmatt, Reza, Turrini,), choć nie stroni od wielkiej klasyki (Celestyna de Rojasa, Tragedia Macbetha, Wesołe niewiasty z Windsoru oraz Wieczór Trzech Króli Szekspira, Wielki Teatr Świata Calderona, Mirandolina Goldoniego, Kandyd Woltera, Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvatha, Czarująca szewcowa Lorki, Parady Potockiego, Fantazy Słowackiego, Nie-Boska Komedia Krasińskiego, Iwona księżniczka Burgunda, Pornografia Gombrowicza). Osobną sferą jego zainteresowań jest tworzenie oryginalnych przedstawień dla dzieci i młodzieży (Zabawna historyjka o domku-cudomku Maara, Scrooge wg Dickensa, Mroczna gra Murillo, Baśnie Pana Szekspira, musicale: Księga dżungli, Sezam Ali Baby). Laureat Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA za reżyserię Pieszo Mrożka w Teatrze Nowym w Zabrzu oraz wielu innych nagród.Dla Formacji Artystycznej KANDYD 2 wyreżyserował Męża mojej żony M. Gavrana. Kolejnym spektaklem jest Arcydzieło na śmietniku S. Sachsa, które wyprodukowano wspólnie z Teatrem Rozrywki.Foto: Artur Wacławek
STUDIUM (PRZYPADKU) STRACHUspektakl Laureatki 9. edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE, Magdaleny Widłak
Studium (Przypadku) Strachu to (nie)poważna analiza słowno-ruchowa stanu wspomnianego w tytule. Analiza, a więc rozbiór lęku na czynniki pierwsze. Poszczególne elementy niepokoju poddane zostają praktyce w warunkach laboratoryjnych, tzn. scenicznych. Widz zostaje zaproszony do wspólnych badań, obserwacji i doświadczania.
muzyka: Mateusz Pleśniakchoreografia: Magdalena Widłakkonsultacje: Kamil Dobrowolskikostium: Magdalena Wiluś
prapremiera: 14 czerwca 2019MAGDALENA WIDŁAKAbsolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, na kierunku choreografia i techniki tańca. Jako tancerka współpracowała z Elwirą Piorun (Teatr Tańca Zawirowania, Warszawa), Maszą Triputsen, Karoliną Kroczak, Adamem Adamonisem, Pauliną Święcańską, Teatrem Tańca i Ruchu V6 w Łodzi (chor. Natalia Kielan). Obecnie związana z Rzeszowem, gdzie tańczy w Teatrze O.de.la (chor. Marta Bury) oraz współpracuje jako twórca ruchu scenicznego, a także jako wykonawca z Teatrem Maska.Zakwalifikowała się do programu dla początkujących choreografów Julidans Artists’ Lab w Amsterdamie i uczestniczyła w projekcie „Stepping back if back is ahead” Clary Amaral. Stworzyła dwie etiudy ruchowe: solo „La la la la la” wielokrotnie modyfikowane i pokazywane na konkursach i festiwalach w Polsce oraz trio „Szkice węglem” w ramach Stypendium twórczego Marszałka Województwa Podkarpackiego. Aktywnie działa również jako instruktor tańca.Etiudą „La la la la la” wygrała 9. edycję Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE w Teatrze Rozrywki.
MATEUSZ PLEŚNIAKMuzyk, kompozytor. Akordeonista i wokalista w zespole The Freeborn Brothers. Zdobywca wyróżnienia na festiwalu Wschody w Lublinie.
KAMIL DOBROWOLSKIAktor, reżyser, instruktor teatralny. Aktor teatru Maska w Rzeszowie. Reżyser licznych spektakli zrealizowanych z podkarpacką młodzieżą. Zagrał rolę polskiego kapo w Oskarowym filmie Laszlo Nemesa „Syn Szawła”.
Wielkie podziękowania dla Olgi Bury za przyjmowanie roli widza na różnych etapach powstawania spektaklu i podzielenie sie niezwykle cenną i konstruktywną dla dalszej pracy, informacją zwrotną.
Magdalena Widłak9 listopada spektakl będzie wystawiony w ramach10. edycji Nocy Teatrów Metropolii.WSTĘP BEZPŁATNY!
RAJZENTASZA – krótkie sztuki po śląsku dwie do śmiechu a jedna nie gościnnie Teatr Reduta Śląska z Chorzowa spektakl prezentowany w ramach chorzowskiego Święta Miasta
NIEBUDEK ŚPIEWA COHENADariusz Niebudek śpiewa piosenki Leonarda Cohena
MAMINSZYMEKmonolog Szymona MajewskiegoMaminSzymek to kolejne – po monologu One Mąż Show – nadzwyczajne spotkanie Szymona Majewskiego z publicznością. Dostajemy osobisty, wyjątkowy tekst – tym razem opisujący relacje z Jego ukochaną Mamą. Jest to rodzaj intymnego, ale też pełnego humoru i inteligencji pożegnania. Możemy się tylko domyślać, co to znaczy być matką Szymona Majewskiego, ale ta opowieść i tak zapewne przerośnie nasze najśmielsze wyobrażenia. MaminSzymek porusza wiele naszych wspólnych spraw. Relacja Matki z Synem, PRL w tle, wojsko, szkoła i punk rock. A wszystko zapośredniczone tuż obok Och-Teatru, na warszawskiej Ochocie, gdzie wychowywał się Szymon Majewski. Wszystkie historie wydarzyły się naprawdę, choć niektórym trudno będzie w to uwierzyć. opieka artystyczna: Cezary Żak projekcje: Radosław Grabski światło: Waldemar Zatorski producent wykonawczy: Jan Malawskiwystępuje:Szymon Majewski
Agnieszka Wolny-Hamkało, Michał PaduchWICHROWE WZGÓRZA NON FICTIONIch powieści są bestsellerami oraz ogromną zagadką dla literaturoznawców od prawie dwustu lat. Wiele pytań wzbudzają również ich fascynujące, przypominające powieść gotycką życiorysy – pełne sprzeczności oraz dziwnych, tajemniczych wątków. Dlatego nadeszła pora by siostry Brontë stanęły na scenie, rozluźniły gorset wiktoriańskich konwenansów i przemówiły do nas głosem współczesnych kobiet.
Dziwne losy sióstr Brontë „Wichrowe Wzgórza”, „Dziwne losy Jane Eyre” czy „Lokatorka Wildfell Hall” to książki, które wciąż emocjonują miliony czytelników. Literaturoznawcy od niemal dwustu lat spierają się o to, do kogo należy autorstwo słynnych powieści. Czy napisała je Charlotte Brontë, najstarsza z sióstr? Czy też – jak przekonywała sama Brontë – los obdzielił talentem literackim wszystkie siostry: Charlotte, Emily i Annę, co byłoby bezprecedensowym zrządzeniem losu? Niespójność i tajemniczość charakteryzuje również biografie sióstr, które spędziły swoje życie mieszkając na plebanii z ojcem pastorem oraz bratem oportunistą. „Grzeczne”, religijne i dobrze ułożone pisały powieści pełne okrucieństwa, szaleństwa, przemocy i potężnych namiętności. Kluczowe punkty ich życiorysu wyznaczały kolejne śmierci bliskich i książki, które siostry uparcie pisały i wydawały, najpierw pod męskimi pseudonimami, a potem pod własnym nazwiskiem. Siostry Brontë to również emancypantki, walczące ze stereotypem, że dobrym pisarzem może być jedynie mężczyzna.
Słowo w ruchu Spektakl „Wichrowe Wzgórza non fiction” nie tylko czerpie z literatury oraz zagadkowych życiorysów sióstr Brontë. To próba przybliżenia skomplikowanego procesu pisania wraz z towarzyszącą mu powtarzalnością, (samo) dyscypliną, bólem, czy neurozą. Dlatego ważnym środkiem wyrazu jest ruch sceniczny, który oddaje strukturę słowa, otwiera nowe znaczenia i pozwala oddać ekspresję tworzenia. Autorzy spektaklu poszukują w nim odpowiednika „twórczego ADHD”, wykorzystując umiejętność pracy z ciałem aktorek wcielających się w role sióstr. To wszystko zachowując gotycki charakter romantycznej epoki, ale poszerzając go o współczesną perspektywę i język.
Siła trzech sióstr„Wichrowe Wzgórza non fiction” to kolejny spektakl produkcji Fundacji ART_Committed, w którym Agnieszka Bednarz, Paulina Jóźwicka oraz Katarzyna Kostrzewa (absolwentki Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu) występują razem, wcielając się w role sióstr. Od 2011 roku aktorki występują w spektaklu „Projekt: 3 Siostry”, będącym interpretacją wybitnego dzieła Antoniego Czechowa „Trzy siostry”. Spektakl ten stał się inspiracją do stworzenia filmu tańca „Siostry”, który został zaprezentowany w 2018 r. na Międzynarodowym Festiwalu Mobile Dance Movie Festival w Nowym Jorku.tekst dramatu: Agnieszka Wolny-Hamkało reżyseria / scenografia: Marta Strekermuzyka: Michał Paduch kostiumy: Lula Kosmynka choreografia / ruch sceniczny: Mikołaj Mikołajczyk obsada: Aga Bednarz, Paulina Jóźwicka, Kasia Kostrzewa producent: Fundacja ART_committed producent wykonawczy: Jakub Krawczyk
kulisy powstawania spektaklu oraz informacje o twórcach i sztuce na: ? https://www.facebook.com/artcommitted ? Instagramie ➡ @art_committed zdjęcia: W. Pawłowska